Książka Kevina Narramore`a jest tym, na co wielu ludzi czekało już od długiego czasu. Autor, doktor psychologii przemysłowej, porusza temat skutecznego współdziałania w miejscu pracy, czynników wspomagających, elementów utrudniających lub nawet uniemożliwiających takowe działanie. Omawiane zagadnienia popierane są przez badacza autentycznymi przykładami zaczerpniętymi z wieloletniej praktyki, przez co podjęty temat staje się bardziej naocznym i łatwiejszym w odbiorze.
Praca wielu ludziom zajmuje lwią część czasu. Czasami spowodowane jest to chwilową koniecznością, częściej jednak taki jest rozkład zajęć, że aby wszystkiemu podołać, należy się temu poświęcić bez reszty. Wiąże się to z długim przebywaniem w firmie bądź innym miejscu zatrudnienia. Tam mamy kontakt z innymi ludźmi, klientami lub współpracownikami. Powszechnie wiadomo, że ile ludzi, tyle charakterów i osobowości. Nieuniknione są wiec, po dłuższym okresie wspólnego przebywania, konflikty i nieporozumienia. Są osoby, z którymi bez żadnego problemu można się porozumieć, ale jest też gro takich, z którymi w żaden sposób nie umiemy znaleźć wspólnego języka. Nie rozumiemy ich zachowania, drażnią nas, nawet budzą niechęć. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, jaki to ma wpływ na atmosferę w pracy i układ wzajemnych stosunków.
Kevin Narramore zajmuje się w swej pracy zagadnieniem ludzkich osobowości, ich różnorodnością, a także za ich pomocą wyjaśnia poszczególne ludzkie zachowania. Książka została niejako podzielona na dwie części:
problematykę osobowości w miejscu pracy,
analizę wpływu osobowości pracowników na kształtowanie się konkretnych wzorców zachowań w miejscu pracy.
Rozważania zaczynają się od przedstawienia, jakie mamy rodzaje osobowości. Podstawowym rozróżnieniem jest podział ludzi na zorientowanych na innych i na osoby indywidualizujące się. Pierwsza część książki, dzielona na krótkie podrozdziały, ma konkretny schemat. Na początku znajduje się kilka krótkich pytań skierowanych do czytelnika. Odpowiedź na nie przyporządkuje go do właściwej grupy. Następnie autor zamieścił charakterystykę każdej z wyodrębnionych grup oraz analogiczną do niej grupę o przeciwnych skłonnościach. Na końcu podrozdziału znajdują się wskazówki takiego postępowania, by jak najlepiej wykorzystać swoje uwarunkowania osobowościowe i z jak największą korzyścią posłużyć się nimi w pracy. Rady te kierowane są nie tylko do potencjalnych pracowników, ale także do managerów, kierowników, którzy mają styczność z pracownikami.
Co więcej, autor podaje także propozycje zawodów, w jakich byłyby one szczególnie użyteczne i pożądane, a w których wręcz przeciwnie. Porady te mają pomóc również kierownikom w stworzeniu jak najlepszych warunków pracy, a także umożliwić im poznanie i być może rozwiązanie problemu, jaki przeszkadza dobremu specjaliście w efektywnym wykonywaniu pracy.
W drugiej części książki autor zajmuje się omówieniem relacji pracowników z szefem, a także pracowników z pracownikami w zależności od posiadanej przez nich osobowości. Przedstawia zdrowe sposoby układania owych relacji i radzenia sobie w konkretnych sytuacjach, np. gniewu, frustracji itp. Akcentuje także rolę komunikacji jako najważniejszego elementu pracy, bez którego obecności dochodzi do chaosu i dezorganizacji. Nie zostawia także bez komentarza innego zagadnienia, które zawsze jest obecne, gdy mamy do czynienia z jakąś grupą ludzi, chodzi mianowicie o konflikty. Oczywistym jest, że nie da się ich uniknąć, trzeba jednak sobie z nimi radzić. Narramore przedstawia racjonalne sposoby ich zażegnywania i rozwiązywania.
Zwykli ludzi nie zdają sobie niejednokrotnie sprawy, jak rzeczy pozornie nieistotne dla większości mogą zakłócać pracę i działanie pojedynczych osób. Niniejsza książka stanowi doskonały poradnik dla każdego, kto chciałby fachowo określić swoją osobowość i poznać jej charakterystykę. Pomocne jest to nie tylko dla lepszego poznania samych siebie, ale także dla lepszego zrozumienia swych współpracowników, ich zachowania, które być może niejednokrotnie odbierane jest jako gburowatość, niechęć, a w rzeczywistości taki jest ich właściwy sposób bycia i bynajmniej nie świadczy o jakiś negatywnych cechach danej osoby.
Zapoznanie się z tą lekturą może nam także pomóc w uświadomieniu sobie jakichś niewłaściwości w naszym zachowaniu, związanych z osobowością, jaką posiadamy i będzie pomocna w ich ujarzmieniu. Zmiana ta, być może, podniesie nasze notowania w miejscu pracy i to zdecydowanie na naszą korzyść.
Książka wydaje mi się na tyle elastyczna, że można się z nią zapoznawać fragmentami, sprawdzając rzeczy, które akurat w danej chwili wzbudziły naszą ciekawość. Dużą jej zaletą jest jej faktyczna praktyczność. Obok koncentracji na omawianym zagadnieniu wsparta jest przydatnymi radami, jak sobie z danymi problemami radzić i jak dzięki tej poprawie uczynić znacznie zdrowszą atmosferę w firmie, a pracę bardziej wydajną. Zadowolenie i dobre samopoczucie w miejscu pracy jest na tyle istotne, że zapoznanie się z tą książeczką nie wydaje mi się za ten komfort psychiczny zbyt wygórowaną ceną, dlatego myślę, że warto spróbować.
Iwona Bożek
Iwona Bożek