Odległa przyszłość. Ziemia jest zagrożona atakiem kosmicznych najeźdźców – Robali. W celu zapobieżenia atakom ludzie tworzą Szkołę Bojową, w której tajników walki, taktyki i strategii uczą się kilkuletnie dzieci. Uczniowie Szkoły wybierani są wśród najbardziej inteligentnych.
Głównym bohaterem powieści jest Andrew Wiggin zwany Enderem (z ang. Kończący). Książka opisuje jego losy w Szkole, pokazuje jego przemianę z bezradnego dziecka w dojrzałego mężczyznę. Właśnie ta przemiana i relacje z otoczeniem, jakie związane są z dorastaniem, to wiodący temat powieści Carda. Obserwujemy świat oczami kilkuletniego dziecka, w miarę postępu akcji zmianę jego spostrzegania otoczenia oraz ewolucję relacji z rówieśnikami.
To bardzo oryginalne ujęcie sprawia, że Gra Endera jest pozycją nieszablonową. Opisanie mechanizmów sztuki wojennej z punktu widzenia dziecka powoduje, że my sami jako czytelnicy patrzymy zupełnie inaczej na bohaterów oraz wydarzenia. Najbardziej pasjonującą częścią książki są opisy rodzących się przyjaźni i świadomości między Enderem a jego kolegami ze Szkoły. Obserwujemy, jak rodzi się trwała więź między przyszłymi żołnierzami. Poznajemy też mechanizmy tworzących się antagonizmów. Widzimy również, w jaki sposób z młodego chłopca rodzi się przywódca, który może uratować przyszłość Ziemi.
Michał Wolski
Subiektywna lista opublikowana została na stronie: www.SerwisKulturalny.pl