Problemy w szkole czy w klasie nie ograniczają się jedynie do kłopotów dziecka. Dotyczą one równocześnie rodziców, nauczycieli, wychowawców. Przyszło mi zrecenzować tę książkę w momencie, gdy media nagłaśniają sprawy związane z trudnościami, jakie mają zarówno uczniowie przebywający w szkole, jak i nauczyciele tam pracujący. Dla każdego dziecka szkoła jest drugim domem, co jest spowodowane przede wszystkim czasem, który każdy uczeń tam spędza. Jednocześnie także tym, że tworzą się tam relacje, które kształtują każdego człowieka. Dlatego też należy zrobić wszystko, by każdy poczuł się tam bezpiecznie i komfortowo. Każdy, czyli zarówno uczeń, jak i nauczyciel.
Trudno podać gotowe rozwiązanie tego problemu, jednak istnieją sposoby, by sytuację w szkole poprawić. Wiele zależy od osobowości nauczycieli i wychowawców. Istotnym elementem są także konkretne umiejętności, które pozwolą na rozpoznanie sytuacji i podjęcie właściwego działania. Sposoby radzenia sobie przez pedagogów i rodziców w najczęściej występujących sytuacjach prezentuje książka, o której mowa. Charakteryzuje sytuacje, w których dzieci nie potrafią się odnaleźć i którym zaradzić nie potrafią dorośli. Podjęta została próba podania sposobów radzenia sobie z problemem, a nie jedynie narzekanie na szkołę.
Dziecko z problemem adaptacyjnym potrzebuje innego podejścia pedagogicznego niż dziecko niezdyscyplinowane. Dziecko z niską samooceną, dziecko nieasertywne, dziecko niezdyscyplinowane…te i inne sytuacje, które są powszedniością dla wielu dzieci i rodziców zostały skrupulatnie scharakteryzowane.
Każdy z rozdziałów rozpoczyna charakterystyka sytuacji trudnej w szkole. Następnie autor szuka przyczyn zastanego problemu, by w końcu podać sposób na jego rozwiązanie. Każdy z rozdziałów zawiera także podsumowanie pedagogiczno–wychowawcze.
Ostatni rozdział zawiera propozycje dla nauczycieli i wychowawców. W książce zamieszczone zostały także aneksy, które wypełnione są kwestionariuszami i ankietami, z których wydobyć można wiele cennych informacji o dzieciach. Zdobycie tych informacji pozwala na zastosowanie właściwego rozwiązania konfliktu.
Książka skierowana jest do pedagogów i nauczycieli, ale pomocna może być także rodzicom. Zarówno tym dorosłym, których dzieci nie miały jeszcze problemów w szkole, by świadomość pozwoliła zapobiec wszelkim kłopotom, jak i tym, którzy przeżywają kłopoty szkolne swych pociech. Krótkie zdania niosą pozytywną treść pokrzepiającą. Rady, które można zastosować w konkretnych sytuacjach. Polecam!
Elżbieta Jasińska