Najczęściej książki o komunikacji mówią o dwóch rodzajach ludzi. Osoby typu A postrzegają siebie jako małowartościowych i dają się wykorzystywać. Osoby typu B widzą siebie jako mających władzę nad otoczeniem i wykorzystują innych. Większość książek o komunikacji mówi o tym, jak z osoby typu A stać się osobą typu B; jak z ofiary stać się katem. Ta książka jest inna…
Wyobraźmy sobie bowiem (choć w dzisiejszym świecie nie jest to łatwe), że może istnieć typ osoby C. Są to ludzie, którzy postrzegają siebie przede wszystkim jako osobę, pełnego człowieka, który posiada też ograniczenia i popełnia błędy. Tak samo widzą wszystkich ludzi.
Książka „Przyjazne porozumiewanie się” Miry Montany-Czarnawskiej uczy właśnie tego, jak stać się osobą typu C i jak z osobami typu C się porozumiewać. Manipulowanie innymi nie jest bowiem jedyną alternatywą dla bycia ofiarą. Można przecież odnosić się do innych osób z szacunkiem i doceniać to, co w drugiej osobie naprawdę dobre. Trzeba też umieć mówić innym ludziom, dlaczego są dla nas ważni.
Dzięki lekturze tej książki masz szansę nauczyć się, jak traktować innych jako partnerów rozmowy, a nie przeciwników. Dowiesz się, jaka rozmowa często rani drugą osobę i jak tego uniknąć. Informacje przedstawione przez autorkę pomogą Ci w lepszym zrozumieniu innych osób, staniu się lepszym słuchaczem. Uzyskasz także pomoc w tym, jak zadawać lepsze, skuteczniejsze pytania. Nauczysz się również dawać wyraz swojemu uznaniu dla innych i poznasz trudną sztukę przyjmowania komplementów.
Z całą pewnością taka wiedza i umiejętności są szczególnie w dzisiejszym świecie potrzebne. Na rynku jest bardzo dużo książek o tym, jak manipulować innymi w rozmowie i „skutecznie wywierać wpływ”. Książka Montany-Czarnawskiej jest znakomitą alternatywą dla tych, którzy chcą budować swoje relacje na czymś więcej niż wykorzystywaniu innych ludzi.
Paweł Królak