Depresja – bardzo smutne dzieciństwo…

Depresja u dzieci i młodzieży„Są dzieci, które są nieszczęśliwe” – słowa te stanowią motto przewodnie książki Depresja u dzieci i młodzieży. Kwestia poruszana przez autora, a mianowicie problemy emocjonalne nieletnich, jest obecnie jednym z ważniejszych zagadnień współczesnej myśli pedagogicznej.

Jak się dowiadujemy, depresja – którą do tej pory rozpoznawano i przypisywano w szczególności ludziom dorosłych – dotyczy również dzieci. Co bardziej przerażające, często przez długi czas choroba ta nie jest dostrzegana przez rodzinę dziecka i jego najbliższych lub jej symptomy są bagatelizowane. Prowadzi to w skrajnych przypadkach do sytuacji bardzo tragicznych, których bynajmniej nie jest tak mało – do samobójstw.

Autor zwraca uwagę na podstawowe symptomy stanu depresyjnego u nieletnich i tłumaczy, co może przyczynić się do ujawnienia i rozwoju tej choroby, która jak się okazuje, zbiera coraz większe żniwo u coraz młodszych dzieci. Zorraquino wskazuje związki między stresem i jego konsekwencjami również w kontekście zachowań przenoszonych ze świata dorosłych, takich jak rywalizacja i żądza supremacji.

W siedmiu zwięźle napisanych rozdziałach z perspektywy wychowawczej zanalizowane są główne zagadnienia związane z depresją. Znajdziemy tu rozróżnienia terminologiczne z dziedziny pedagogiki i psychologii, niezbędne do zrozumienia problemu. Kluczowe będą tu terminy: smutek, „dołek”, ale również emocje, uczucia, nastrój czy lęk. Następnie dowiemy się podstaw dotyczących procesu diagnozowania depresji i jej klasyfikacji (tradycyjna, według APA oraz OMS), znajdziemy informacje dotyczące przyczyn depresji i czynników ją wywołujących, a także charakterystykę terapeutycznych środków antydepresyjnych, by na końcu, jak pisze autor, „odnieść problem do płaszczyzny wychowawczej w rodzinie i szkole”.

Celem, który przyświecał autorowi, była chęć niesienia pomocy dzieciom i młodzieży. Dlatego szczególnie cenne są rozdziały poświęcone proponowanym terapiom i kuracjom, a zwłaszcza rozdział poświęcony działalności terapeutycznej rodziny i szkoły, która, jak się okazuje, jest nieocenionym podparciem dla rozwiązań medycznych.

Pozycja ta jest znakomitym źródłem wiedzy dla pedagogów, psychologów, nauczycieli, a w szczególności dla rodziców. Autor wykazał się bardzo dużą kompetencją i znajomością różnorodnej fachowej literatury, co stanowi dodatkowy walor tej książki.

Sylwia Boguta


Zobacz też


Dodaj komentarz

Kolorem czerwonym oznaczono pola obowiązkowe