Zasadniczo Katecheta w ringu stanowi krótki, ale treściwy poradnik skierowany do wszystkich tych, którzy w szkołach prowadzą lekcje religii. Jednakże w trakcie zgłębiania tej książki doszłam do wniosku, że właściwie mogą po nią sięgnąć również nauczyciele innych przedmiotów, ponieważ zawiera ona wiele cennych spostrzeżeń dotyczących prowadzenia lekcji i rozmowy z uczniami.
Podczas prowadzenia swojej działalności duszpasterskiej o. Wojciech Jędrzejewski zauważył, że współczesna młodzież traktuje lekcje religii w sposób lekceważący. Uczniowie często tłumaczą swój niechętny stosunek do katechezy brakiem możliwości nawiązania dialogu z osobą prowadzącą lekcje. W związku z tym o. Jędrzejewski proponuje nowe rozwiązania tego problemu.
Znamienny jest już sam tytuł książki. Jak wyjaśnia autor, lekcje religii można porównać do walki bokserskiej mającej się rozstrzygnąć w trzech rundach. Następuje więc „potrójna konfrontacja postaw uczniów z reakcjami katechety, który albo wytrzyma spadające ciosy, albo zostanie odliczony i wyniesiony poza ring”.
O. Jędrzejewski dzieli uczniów sprawiających kłopoty na trzy podstawowe grupy, wymagające zastosowania odmiennych metod wychowawczych. Są to: błazny, zaczepni awanturnicy, dranie. Warto podkreślić, że mając do czynienia z przedstawicielem którejkolwiek z tych kategorii dobrze jest mieć po swojej stronie resztę uczniów, którzy w razie czego poprą nasze poglądy na dany temat.
Książka pt. Katecheta w ringuuczy jak postępować z trudną młodzieżą, dla której religia to odpowiedni moment na to, żeby jedynie uciąć sobie drzemkę albo napić się piwa. Zawiera wiele cennych porad, a także postuluje zaskakująco proste nieraz pomysły na porozumienie z młodymi ludźmi. Aby zwrócić na siebie uwagę uczniów, należy przede wszystkim być otwartym na to, co mają oni do powiedzenia. Katecheza powinna przecież polegać na dialogu z młodzieżą, a nie jedynie na suchym wykładzie teologicznym. I jeszcze jedno: kluczem dojścia do porozumienia jest miłość wychowawcy. Tylko dzięki niej można osiągnąć sukces w kontakcie z uczniami.
Agnieszka Gromadzka
Agnieszka Gromadzka